PENGARUH MODEL STAD BERBANTUAN VIDEO TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA PESERTA DIDIK
Abstract
This research aims to determine the influence of the video-assisted student teams achievement division type cooperative learning model on mathematics learning outcomes for class VA at SD Muhammadiyah 3 Panjang, Bandar Lampung City. This research is quantitative research in the form of one group pretest-posttest. The population this study were all class V students at SD Muhammadiyah 3 Panjang, Bandar Lampung City. The sampling technique used purposive sampling, while the data collection technique used tests and the data analysis technique used was the paired T test. The results of the research are shown by the results of the t-test with a Sig. (2-tailed) value of 0.000 < 0.05. So it can be concluded that there is an influence of the Video-Assisted Student Teams Achievement Division Type Cooperative Learning Model on the mathematics learning outcomes of class VA students at SD Muhammadiyah 3 Long Bandar Lampung City.
Downloads
References
Abidin, Z. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Educatoria : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 3(3), 202–207. https://doi.org/10.36312/educatoria.v3i3.199
Algifari, A. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Bolo Kabupaten Bima.
Amir, A. (2014). Pembelajaran Matematika SD dengan Menggunakan Media Manipulatif. Jurnal Forum Paedagogik, VI(01), 72–89.
Anggraini, S. A., Mashari, A., Tohir, A., & Agung, P. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Tematik Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 2 Banjar Negeri Kecamatan Natar Kabupaten Lampung Selatan. JURNAL PENDIDIKAN TUNAS BANGSA,1(1), 9-12.
Arfan, A., Qomario., Tohir, A. & Soraya, R. (2023). Analisis Peran Kepala Sekolah Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Manajemen Sekolah Di SD Negeri Sukamenak 08 Kabupaten Bandung. JURNAL PENDIDIKAN TUNAS BANGSA, 1(2),41–46. https://journal.bengkuluinstitute.com/index.php/jptunasbangsa/article/view/234.
Asnawi, A., M. Ikhsan, & Hajidin, H. (2020). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division Dan Tipe Jigsaw Terhadap Prestasi Dan Motivasi Belajar Siswa Smp. Numeracy, 7(1), 150–162. https://doi.org/10.46244/numeracy.v7i1.1039
Atika, F., Tohir, A., & Soraya, R. (2023). Pengaruh Penerapan Media Pohon Literasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas V SDN 2 Way Lima Kabupaten Pesawaran. Journal Of Dehasen Educational Review, 4(02), 145-148. https://doi.org/10.33258/joder.v4i02.4330
Audine, N., Sulistianah, S., Dewantari, T., & Tohir, A. (2023). Peran Guru Dalam Menanamkan Perilaku Sopan Santun Pada Anak Usia Dini di TK Amarta Tani Bandar Lampung. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE),2(4), 689-692.
Fauziyati. (2018). pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap hasil belajar Matematika di kelas V MIS Hidayatussalam. 82.
Hanjani, A., Mashari, A., Nureva, N., & Tohir, A. (2023). Analisis Strategi Belajar Siswa Dalam Menghadapi Asesmen Nasional Berbasis Komputer (ANBK) di Kelas V SD Negeri 3 Rajabasa Kota Bandar Lampung. JURNAL PENDIDIKAN TUNAS BANGSA,1(1), 5-8.
Herpratiwi, H., & Tohir, A. (2022). Learning Interest and Discipline on Learning Motivation. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 10(2), 424435.
Herpratiwi, H., Maftuh, M., Firdaus, W., Tohir, A., Daulay, M. I., & Rahim, R. (2022). Implementation and Analysis of Fuzzy Mamdani Logic Algorithm from Digital Platform and Electronic Resource. TEM Journal, 11(3), 1028-1033.
Juliyanti, J., Tohir, A., Anggraini, H., & Qomario, Q. (2023). Pengaruh Permainan Tradisional Egrang Batok Kelapa Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini Di Kelompok B TK Padma Mandiri Bandar Lampung Tahun Ajaran 2022/2023. Journal Of Dehasen Educational Review, 4(3), 187-192. https://doi.org/10.33258/joder.v4i3.4073
Lega Fitalia Utama, Ahmad Tohir, Rahayu Soraya, & Ali Mashari. (2024). Pengaruh Metode Diskusi Buzz Group Berbantuan Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Matematika. JURNAL PENDIDIKAN TUNAS BANGSA , 2(1), 7–12. Retrieved from https://journal.bengkuluinstitute.com/index.php/jptunasbangsa/article/view/821
Lestari, P. D., Tohir, A., Pamungkas, A., & Sulistianah, S. (2024). KOMPETENSI GURU PAUD DALAM MENGELOLA KELAS YANG MENYENANGKAN DI TK AL RIZKIKA NATAR. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran, 6(1), 12–18. https://doi.org/10.52647/jep.v6i1.129
Machali, I. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. In Laboratorium Penelitian dan Pengembangan FARMAKA TROPIS Fakultas Farmasi Universitas Mualawarman, Samarinda, Kalimantan Timur (Issue April). https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/50344/1/Metode Penelitian Kuantitatif %28Panduan Praktis Merencanakan%2C Melaksa.pdf
Maharany, T.A., Qomario, Q., Soraya, R., & Tohir, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Tangram Pada Mata Pelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas III SD Negeri 3 Serdang Kecamatan Tanjung Bintang Kabupaten Lampung Selatan. JURNAL PENDIDIKAN TUNAS BANGSA, 1(2), 25–30. https://journal.bengkuluinstitute.com/index.php/jptunasbangsa/article/view/205
Mirdad, J., & Pd, M. I. (2020). Model-Model Pembelajaran ( Empat Rumpun Model Pembelajaran ). 2(1), 14–23.
Prastyo, C., Tohir, A., & Mashari, A. (2024). THE INFLUENCE OF PRINCIPAL LEADERSHIP ON TEACHER MOTIVATION IN PUBLIC PRIMARY SCHOOL 11th TULANG BAWANG TENGAH. Waniambey: Journal of Islamic Education, 5(1), 103-114. https://doi.org/10.53837/waniambey.v5i1.1102
Prayuda, I. C., Agung, P., Mashari, A., & Tohir, A. (2022). Pengaruh Teknik Ice Breaking Terhadap Minat Belajar Peserta Didik Kelas II SD. Jurnal Evaluasi Dan Pembelajaran,4(1), 1-5.
Putri andika, T. (2022). Analisis hasil belajar dalam penerapan model pembelajaran kooperatif tipe student achievement division (STAD). Griya Cendikia, 7(2), 731–743. https://doi.org/10.47637/griya-cendikia.v7i2.152
Qomario, Q., Tohir, A., & Mashari, A. (2020). The effect of realistic mathematical approaches towards the students’ math learning outcomes. Jurnal Prima Edukasia,8(1), 78-85.
Qomario, Q., Tohir, A., & Prastyo, C. (2022). Math poster with augment reality to increase learning outcome of students’ high school. International Journal of Trends in Mathematics Education Research, 5(1), 69-73.
Rahmadhani, P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif TipeStudent Teams Achievement Divisions (Stad)Terhadap Hasil Belajar Matematika SiswaKelas X Ipa Sma Negeri 9 Pekanbaru. i–61.
Roikha, M. (2017). Pengaruh Kecerdasan Matematis-Logis dan Kecerdasan Visual Spasial terhadap Prestasi Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Kelas V di Sekolah Dasar Tamansiswa Turen. Central Library of Maulana Malik Ibrahim State Islamic University of Malang, 3(2), 1–123.
Saadah, F. Y., & Susanti, L. Y. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VII MTsN 1 Jember. 1(2), 81–90.
Studi, P., & Teknologi, P. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 2, 108–113.
Sulistianah & Tohir, A. (2020). Pengaruh Metode show and tell terhadap keterampilan Berbicara Anak usia 5-6 tahun di TK Xaverius 3 Bandar Lampung. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Dan Sastra Indoesia, 3(1), 19–24. https://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/sbs/article/view/2184
Sulistianah, S., & Tohir, A. (2020). Perkembangan Kemandirian pada Anak Usia Dini di TK Amarta Tani HKTI Bandar Lampung. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(4), 179–186. https://doi.org/10.14421/jga.2020.54-05
Suriyanto, D., Taufik, L., & Mubarak, S. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Materi Asam Basa. Spin Jurnal Kimia & Pendidikan Kimia, 2(2), 132–145. https://doi.org/10.20414/spin.v2i2.2696
Suryana, A., Sugianto, A., & Bahari, A. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Student Teams Achivement Divisions (STAD) terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Dirosah Islamiyah, 3(2), 166–179. https://doi.org/10.47467/jdi.v3i2.351
Tohir, A. (2020). Efektivitas model pembelajaran inkuiri dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SDN 27 Tegineneng. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 48-53.
Tohir, A. (2021). Evaluasi Pembelajaran. Malang: CV. Seribu Bintang.
Tohir, A., dkk. (2021). Decision Support System using WP Algorithm for Teacher Selection. Journal of Physics: Conference Series.
Tohir, A., Muslim, S., & Safira, N. A. (2021). Philosophy as The Foundation of Science in The Development of Chemistry. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia,10(3), 189-195.
Tohir, A.., Handayani, F., Sulistiana, R. ., Wiliyanti, V. ., Arifianto, T. ., & Husnita, L.(2024). ANALISIS PENERAPAN AUGMENTED REALITY DALAM PROSES PEMAHAMAN PEMBELAJARAN. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 8096–8102. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.30132
Trisnani, N. (2022). Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar : Antara Kepercayaan Vs Realita. 6(1), 49–67. https://doi.org/10.29240/jpd.v6i1.4034
Umniah, H. F. (2018). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Akidah Akhlak Siswa kelas XI Madrasah Aliyah Ma’arif 1 Punggur Tahun Pelajaran 2018/2019. Institut Agama Isam Negeri (IAIN) Metro, 1–154.
Usmadi, U. (2020). Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1), 50–62. https://doi.org/10.31869/ip.v7i1.2281
Wahab, G., & Rosnawati. (2021). Teori-Teori Belajar Dan Pembelajaran. In Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents (Vol. 3, Issue April). http://repository.uindatokarama.ac.id/id/eprint/1405/1/TEORI-TEORI BELAJAR DAN PEMBELAJARAN.pdf
Wardana & Ahdar Djamaluddin. (2021). Belajar dan Pembelajaran Teori, Desain, Model Pembelajaran dan Prestasi Belajar.
Widyastuti, L., Qomario, Q., Ahmad Tohir, & Rayahu Soraya. (2023). Pengaruh Motivasi Orang Tua terhadap Hasil Belajar IPA siswa Kelas IV SD Negeri 1 Kaliasin Kecamatan Tanjung Bintang Kabupaten Lampung Selatan. JURNAL PENDIDIKAN TUNAS BANGSA 1(2), 31–34. https://journal.bengkuluinstitute.com/index.php/jptunasbangsa/article/view/206
Wulandari, O. ., & Tohir, A. . (2024). PENGGUNAAN LEARNING MANAGEMENT SYSTEM (LMS) DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN DARING DI PERGURUAN TINGGI. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 10490–10496. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.31682